Pages

Followers

Friday, June 26, 2009

AYAM PANGGANG D LEGEND



Kita sudah semakin hampir mengakhiri bulan Rejab. Sudah sempurnakah puasa anda pada tahun lepas? sudahkah bersedia untuk menghadapi puasa ramadhan yang akan menjelang? Sebagai persediaan menyambut Bulan Ramadhan yang mubarrak, elok kiranya berbaik2 dengan Bulan Rejab dan Sya'ban dulu........berpuasa lah sunat Rejab dan Sya'ban.

Menu yang akak paparkan di sini adalah ayam panggang. Menu terhasil bila akak menginap di Hotel Legend Kuala Lumpur cuti sekolah yang lepas. Adalah bawak bahan2 asas sikit untuk masakan. Teringin nak makan ayam panggang yang ade sikit kelainan. Jadi pagi2 bergegas pegi pasar di Chow Kit. Beli ayam sekor sederhana besar.. Jadi mula lah operasi memanggang ayam. Akceli alat panggangnya tak ade, jadi akak gunakan microwave yang disediakan oleh hotel.......boleh tahannnn. Anak-anak laju jer makan, maklum lah mungkin perut lapar sebab lama dok berendam kat kolam..

MASAK DALAM PERIUK DULUUUU....


AYAM PANGGANG D LEGEND

Bahan
1 ekor ayam, dibersihkan
1 keping asam gelugor

Bahan perap
6 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
2" halia
1/4 belacan
1 batang daun saleri
4 batang serai~ dihiris
4 biji cili merah
12 biji cili api
1 biji tomato
kesemuanya dikisar halus
gula secukupnya
garam secukupnya
santan pekat dari sebiji kelapa

Cara:
1. Satukan kesemua bahan perap di dalam periuk. Masukkan ayam dan perap selama 2 jam.
2. Setelah itu, panaskan periuk perapan ayam tadi sehingga ayam masak dan kuah pekat.
3. Angkat ayam dan grill di dalam microwave sehingga kekuningan.
4. Angkat dan hiaskan dengan kuah pekat tadi atau dicecah dengan kuah pekat tadi
p/s: kuah pekat boleh tahan untuk beberapa hari. Boleh jugak dijadikan tumis nasi kerabu.

SELAMAT MENCUBA

Wednesday, June 3, 2009

KARI HITAM DAGING


Salam kembali

Masih mood daging. Nak habiskan daging dalam simpanan. Ingat akak nak masak kari yang biasa akak masak. Tapi bila tengok 1 bahan tak ade, iaitu lengkuas ( malas nak pegi korek...jenis manja..biasa hubby yang tolong korekkan lengkuas untuk akak..hihihihi )Jadi mulalah daku membuat eksperimen acu cuba try test sedap ke tak sedap...( bolehlah buat bila hubby tak ade..hihihihi )so yang paling senang akak gantikan lengkuas dengan serai......apa jadik ye! Tengah elok masak, dok fikir pulak, kalaulah akak masukkan kicap dengan kerisik ( cadang beli kerisik nak buat rendang~datang malas pulak..)ape jadikkk....ahh tawakkal aje lahhh...ahakk. Tengok gambarnya bagaimana agaknya??????? Jom layan resepinyerrrr........



Bahan
1 kg daging
1/2 cawan kicap pekat
1 paket rempah kari ( akak guna raja kari faizah )
2 sudu kerisik
1 paket santan pekat
1 keping asam keping
1 batang kayu manis
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
1/2 kuntum bunga lawang
1 sudu serbuk kunyit
sedikit air
minyak untuk menumis
garam secukup rasa
gula secukup rasa

Bahan Kisar
7 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
10 biji cili kering
3 batang serai

Cara:
1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bunga cengkih, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, rempah kari+ sedikit air, serbuk kunyit dan bahan kisar sehingga garing.
2. Masukkan sedikit air, asam keping, garam dan daging yang dihiris nipis. Kacau sebati sehingga daging separuh masak. ( biasa akak buat sampai naik minyak, tapi kali ini akak tak tunggu lama )
3. Masukkan air sekali lagi sehingga menenggelamkan daging. Masak sehingga mendidih.
4. Masukkan santan pekat, kacau dan biarkan daging empuk
5. Masukkan kicap, gula dan kerisik. Kacau biar sebati. Kecilkan api dan biarkan sehingga kuah sedikit pekat.
6. Angkat dan hidangkan.
Sedap dimakan dengan nasi atau roti


CUBALAHHHHH.

LIDAH LEMBU CICAH


Salam kembali

Dalam minggu ni menu hidangan akak asyik daging aje. Dah makin tembam badan ni..bila timbang naik pulak 1 kg. Hu hu hu. Nak elak makan daging, hanya itu lauk yang ade. Ye tak iye masak aje lahhhh. Masak kari lah, goreng lah, bakarlah, masak asam lah..ehemm macam2 lah, sib baik anak2 tak komplen. Bukannya tak nak beli ikan ke ayam ke tapi rasanya kot membazir pulak. Waktu akak balik dari kelantan ari tu, akak singgah di gerai orang jual daging di Macang kalau akak tak silap lah..bila akak tanya penjual daging tu berapa 1 kg daging, dia cakap RM16. Wau murah betul..masih harga lama tu. Jadi akak belilah 3 kg dan 1 lidah lembu. Tu lah sebabnya asyik daging je jadi menu.

cerita fasal lidah lembu ni, ia memang faveret akak dan keluarga. Tapi ade orang tak suka kan? Akak lebih suka lidah lembu dibuat cicah. Tapi ade dulu hubby buat goreng. Sedap jugak. Tapi akak lebih prefer lidah lembu cicah. Jom layaaaannnnnnn.



Bahan:
1 ketul lidah lembu~dibersihkan
5 ulas bawang putih~dimayang
1 inci halia~dihiris
Air secukupnya
sedikit garam

Cara:
1. Di dalam periuk, satukan lidah lembu bersama bahan tadi. Masak sehingga lidah empuk.
2. Tambahkan air jika sekiranya lidah belum empuk. Bila sudah empuk, angkat dan kupas atau hiris kulit luarnya.
3. Hiris lidah nipis-nipis sehingga habis. Sudah bersedia untuk cicah.

Bahan Cicah
1 ulas bawang merah yang besar ( skrg ni ade bawang merah tapi besar )
4 ulas bawang putih
8 biji cili api, kalau nak pedas boleh tambah lagi
2 batang serai
2 biji limau nipis~ambil jusnya saja
sedikit air rebusan lidah
garam secukup rasa
gula secukup rasa

Cara:
1. Bakar kesemua bawang sehingga layu.( bermakna kult bawang dah hitam ) bersihkan.
2. Kisar bawang merah, bawang putih, cili api dan serai sehingga lumat
3. Masukkan ke dalam mangkuk. Masukkan air rebusan lidah, jus limau nipis, garam dan gula. Kacau sebati.
4. Siap untuk dicicahhhhhhh...

Sunday, May 31, 2009

Simple Chocolate Cupcakes 2


Salam kembali

Dek kerana sedap sangat dan senang sangat membuat cupcake dari Mak Lang Azie ni, jadi akak buat lagi sekali. Kali ini akak letakkan coklat masakan putih bersama slices of haw ( kepingan masam manis)dan kismis. So rasanya jadi berlainan sekali. Sama lah jugak bila akak deco guna buah strawberry tempoh hari.Cukup sedaaaapppppppppp.

Akceli masa buat cupcake ni, tak terlintas pun nak deco dan letak benda2 ni. Tapi bila selongkar dalam almari, ade lah masam manis ni ( lebihan buat ciskek asam manis: itu pun dah patah sikit, sikit kismis ( tu pun tak sama saiz, panjang pendek ) dan ade lebihan coklat masakan putih. ape lagi mula lah akak taram.....acu cuba try test, ape rasanya???. Sedaplahhhh




Akak deco tak cantik, mungkin adik2 boleh deco lagi cantik daripada niii.

Saturday, May 30, 2009

KUIH KOSU






Cerita pasal kuih kosu ni, sebenarnya dah lama buat dan dah banyak kali membuatnya. Tapi dek kerana terlupa sukatannya jadi peram lah dulu.....petang tadi cuba2 buat sekali lagi. Ikut agak2 aje. okla nampaknya menjadi jugak. Kalau yang pertama akak guna tepung beras aje,jadi yang ini akak masukkan tepung jagung. Rasanya ok lah bagi akak.


KUIH KOSU

Bahan
A
1 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung jagung
1 cawan air
1 sudu besar esen vanila
secubit garam
pewarna ikut suka

B
2 cawan air mendidih
1 cawan gula. Kalau tak nak manis kurangkan gula

Topping
kelapa parut,seeloknya yang muda
sedikit garam

Cara:
1. Panaskan pengukus. Masukkan daun pandan ke dalam air pengukus
2. Satukan semua bahan A kecuali pewarna dan kacau biar sebati. Ketepikan
3. Dalam bekas yang lain, satukan semua bahan B dan kacau sehingga gula hancur
4. Bahagikan kepada 3 bekas. Masukkan pewarna yang disukai bagi setiap bekas.
5. Tuangkan ke dalam acuan. Kukus anggaran 15 minit atau sehingga kuih berlubang dan berkilat.
5. Biarkan sejuk baru keluarkan dari adunan. Letakkan kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam di dalam lubangnya. Siap untuk dihidangkan

Akak ambik resepi ni dari mak mertua. Dia cuma cakap cara membuatnya tanpa memberi sukatan. Cuma dia mengatakan adunan tepung beras sekadar melekat nipis saja pada senduk. Kalau nampak tebal disenduk bermakna kuih akan keras. Kena masukkan air untuk nipiskan dia. Alhamdulillah bila pertama kali buat, menjadi pulakkkk.......Terima kasih Mek.

Adik2 tolong doakan agar Mek dan Mak akak sembuh dari penyakit yang diidapi mereka. Mek dimasukkan ke Hospital pada hari Khamis bersamaan 28 Mei 2009 kerana penyakit lelah dan batuk yang berterusan beberapa bulan yang lepas. Doktor mengesahkan paru-paru Mek berair dan Jantungnya sedikit bengkak. Untuk hari ini keadaan Mek stabil. Mak akak pulak masih seperti itu jugak~terbaring, tak boleh bercakap, lumpuh sebelah badan bahagian kiri. Makan masih lagi ikut tiub...

Wednesday, May 27, 2009

JUS TIMUN BETIK MANGGA






SALAM KEMBALI

WAKTU BALIK DRI KELANTAN, AKAK SINGGAH DI GERAI TEPI JALAN. CADANGAN NAK BELI MANGGA SIKU RAJA ATAU MANGGA LEMAK. TAPI BILA PANDANG TIMUN BETIK AKAK TERUS BELI SEBIJI. SAMPAI MELAKA, AKAK CUBA BUAT JUS TIMUN BETIK BERSAMA BACANG YANG DIBERI OLEH SEORANG PENJAGA WAKTU ZIARAH RUMAHNYA. BAGI ORANG KELANTAN DIPANGGIL TIMUN BETIK KERANA BUAHNYA SEAKAN BETIK. ISINYA SEAKAN TIMUN. IA SEIRAS DENGAN HONEY DEW TAPI TEXTURENYA HALUS DAN SIKIT TAWAR. KERANA ISINYA YANG TAWAR ITU LAH AKAK BLEND JADIKAN JUS. MEMANG SEDAPPPPPP............

BAHAN
3 HIRISAN TIMUN BETIK
2 HIRISAN BUAH BACANG/QUININ/MANGGA
GULA SECUKUPNYA
SUSU
AIS

CARA
BLEND KESEMUANYA KECUALI AIS. MASUKKAN KE DALAM GELAS DAN MASUKKAN AIS. SEDIA UNTUK DIMINUM. KALAU NAK JADIKAN AIS BLENDED, BLENDKAN KESEMUANYA SEKALI.

MEMANDANGKAN TIMUN BETIK MASIH BANYAK, AKAK SIMPAN DALAM FREEZE DAN AKAK KELUARKAN. DIPOTONG, KEMUDIAN AKAK MASUKKAN GULA DAN SUSU. MAKAN TERUS. TIMUN BETIK MAKAN DENGAN GULA SEJUK2 MEMANG SEDAP. TERINGAT MASA KECIK2 DULU, MAK MEMANG SUKA TANAM TIMUN BETIK NI. JADI CARA MAKANNYA ITULAHH DENGAN GULA SAHAJA. SEJUK SAMPAI KE ANAK TEKAK. AKAK TAK PASTI SAMADA BELAH2 PANTAI BARAT NI ADE BUAH TIMUN NI DAN APE NAMA YANG DIA ORANG PANGGIL. WALLAHUA'LAM.

Tuesday, April 28, 2009

MEE BASAH

Salam kembali
Agak lama akak tidak update blog akak ni. Alasannya macam biasalahhhh..BZ dan badan kurang sihat. Balik dari kerja masak sikit untuk anak,rehat kejap sambil menonton Tv,bukak sekejap komputer.. terus tidurr........Rasanya tahun ni cukup pantas berlalu,pejam celik pejam celik dah nak masuk bulan Mei. Hujung bulan Ogos nanti( minggu ke 3 ) dah nak jumpa puasa pulak. Cuma akak nak tanya adik2 dah habis ke ganti puasa tahun lepas? kalau belum tu cepat2 lah ganti. Akak? akak beres....jangan risau..

Kali ni akak nak share pengalaman buat mee sendiri. Dulu ikut resepi dalam kotak mesin mee yang diperbuat dari plastik ke ape namanya tu...tepung + telur. Apa jadi bila diproses?? mesin tu tak nak dok diam..tak kuat cengkamannya, apa lagi lengan akak ni sakit2 mengerjakannya. Akak fed up bercampur gerammm..mee tu dimasak jugak tapi sikit keras dan tak cantik.

Akak tak puas hati, lalu beli mesin mee yang baru yang dibuat dari besi. Dulu akak ade mesin ni, tapi bila dah pindah, tak tau ke mana.Cuma akak jumpa pemutarnya ajee..bodynya entah ke mana. Dulu akak cuba buat jugak mee bersama kakak ke dua akak. Tapi bila cari air abu, tak ade..maka hajat nak buat mee tu terbantut..Akak fikir kalau air abu tu diganti dengan kapor makan, ok jugak kottt..kebetulan akak ziarah Fp Hajar dulu2 tu, akak tengok mee buatan Hajar ditaruk kapor makan. Tu yang datang balik rajinnya tu nak buat mee sendiri.

Mee buatan akak.

~ tepung gandum, air, sikit garam, sikit kapor makan~ diuli sehingga tepung tidak melekat di tangan. Ambil sikit adunan bulat2kan dan dimesin tanpa 'bunga' ( flat ). Alihkan pemutar ke ruangan 'bunga' pilih samada untuk tebal atau bulat.
~Panaskan kukusan dan ditiskan minyak ke dalamnya. Rebus mee tadi hingga timbul dan angkat. Lumurkan dengan sedikit minyak.Siap



Bila dah jadi mee ni, anak akak minta akak buatkan mee hailam. Tapi akak buat style lain. Mee tu dimasak bersama kicap soto ( bwg putih, Bawang Besar dan cili dihiris + kicap pekat, gula,garam dan air limau nipis ~ dibiarkan 1 malam atau lebih )Mee bertukar kalor hitam. Tengok bahan-bahan yang lain:~

MEE BASAH

Mee kuning buatan sendiri/yang dibeli pun boleh gak ( dimasak bersama kicap soto)Angkat dan ketepikan
2 batang sawi- dipotong
kobis
fish ball
fish cake
pelbagai tau fu ( masuk aje la tau fu ape pun )
cendawan enoki
Udang
Daging
garam
gula
minyak untuk menumis
kicap pekat
sos tomato
sos cili
1 sudu serbuk lada hitam
sedikit air
sedikit tepung jagung untuk pekatkan kuah

BAHAN KISAR
7 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
6 biji cili kering. Kalau nak pedas lagi boleh ditambah.

Cara:
1. Tumis bahan kisar hingga wangi dan sikit garing
2. Masukkan daging, udang, fish ball, fish cake dan tau fu dan dikacau sebentar
3. masukkan sikit air, kicap, kedua sos, garam, gula dan biarkan daging empuk.
4. Masukkan serbuk lada hitam, sawi, kobis dan enoki. Kacau sebentar sehingga sayur layu.
5. Masukkan mee. Kacau. Jika sekiranya kering, masukkan sedikit air lagi. Biarkan sebentar, baru masukkan sedikit bancuhan tepung jagung. Kacau hingga rata. Angkat dan hidangkan.


MEE BASAH

Friday, April 17, 2009

Simple Chocolate Cupcakes





Salam Buat Semua

Teruja dengan cupcakes dari blog hajar dan mamafami, akak terus buat eksperimen. memang tak rugi dicuba. Terima kasih pada Mak Lang yang sudi share resepi ni. Memang mudah dan pantas dan amat sesuai untuk yang bekerja macam akak niii....






Simple Chocolate Cupcakes
Sumber : Maklang

Bahan-bahan A (diayak)

2 cwn tepung serbaguna/tepung gandum
1 cwn serbuk koko
2 tsp baking powder
2 tsp soda bikarbonate
3 tsp serbuk instant nescafe
Secubit garam halus

Bahan-bahan B :

2 cwn gula castor
1 cwn minyak jagung/minyak masak
1 cwn susu cair
3 biji telur

Bahan C :

3/4 cwn air panas

1. Di dalam mangkuk pengadun, campurkan semua bahan A.
2. Di dalam bekas lain, campurkan semua bahan B dan pukul sebati.
3. Putar bahan A perlahan2 sambil dimasukkan bahan B sedikit demi sedikit sambil terus memutar. Lajukan putaran sehingga semua sebati.
4. Tuangkan air panas dan putar sebati.
5. Isikan ke dalam paperliners atau souffler.
6. Bakar pada suhu 175 C selama 20min-25min bergantung kpd oven masing-masing.

Deco kek
choklat putih
paste strawberry
buah strawberry

Coklat putih dicairkan dengan cara double boil. Masukkan sikit paste strawberry.
Sapukan sikit di bahagian tengah kek dan letakkan buah strawberry yang dibelah dua di tengah2nya.

AWARD DARI AISYAH ARIFFIN FROM JAPAN


Terima kasih atas anugerah award yang cantik sangat ni untuk akak. Moga ia menjadi kenangan yang pasti kekal di hati sanubari ini.

Monday, April 13, 2009

DAGING MASAK LADA HITAM BERSAMA KANGKUNG




Bahan-bahan
1 kg daging - dipotong besar dan dihiris nipis
1 ikat kangkung - dipotong
sos tiram pedas
sos tiram masam manis
kicap pekat
Sedikit serbuk secubit rasa maggi
minyak untuk menumis
garam secukup rasa - tak masukkan pun tak ape sebab dah masuk kicap
sedikit gula
1 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit air untuk melembutkan daging

Bahan Hiris
1 labu bawang besar
2 biji cili merah
5 ulas bawang putih

Cara:
1. Tumis bahan hiris hingga bangkit bau dan sikit garing
2. Masukkan daging, gaul bersama bahan tumis
3. Masukkan sedikit air sekadar untuk melembutkan daging.
4. Bila daging lembut, masukkan kicap, sos-sos tiram, secubit rasa maggi dan serbuk lada hitam. Gaul sebati
5. Biarkan kuah sikit pekat baru masukkan kangkung.
6. Bila kangkung layu, angkat dan hidangkan

SPLIT BANANA DAN DRAGON


Yang ni split banana & dragon fruit angah dan split dragon fruit ayie. Macam2 dia orang ni. Kebetulan masa pegi ambik result angah beli dragon fruit ni. Banana/pisang ni memang dah ade kat rumah. dok cadang nak buat kek pisang. Entah bila agaknyaaa.
Untuk split banana & dragon fruit ni, just potong pisang dan dragon fruit ikut suka, letakakan dalam mangkuk , curahkan ais krim dan taburlah dengan manik2 gula atau ape saja untuk hiasan

ROSEL SUSU


Ni pulak rozel susu. Buah rozel masih ade lagi sikit. Akak buatkan jus rozel ( rozel dimasak bersama air sehingga mendidih.) Masa nak makan tu, terlintas di kepala nak campurkan dengan susu pekat. Nak tengok ape hasilnya pulakkk. Tuang punya tuang rupanya dah bertukar kalor pulak. Jadi macam kalor keladi. Kira orait juga rasanya. . Jom laayaaan

ROSEL SUSU

BAHAN

Jus rozel
susu pekat
ketulan ais

Campurkan jus rozel dengan susu dan masukkan ketulan ais. Kalau nak buat slurpy seperti biasala
blend rozel susu dengan beberapa ketulan ais. Siap.

CENCARU SUMBAT




BAHAN

6 ekor cencaru~dibelah bahagian belakang. Bersihkan
Garam
1/2 biji kelapa~ditumbuk/diblend separuh hancur
Limau nipis untuk perahan
Minyak untuk menggoreng

Bahan kisar
4 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
sejemput udang kering
3 biji cili merah
8 biji cili api

Cara:
1. Ikan dilumur dengan garam di bahagian kulit luarnya
2. Campurkan bahan kisar dengan kelapa dan dibubuh sedikit garam dan perahan air limau nipis. Gaul biar sebati
3. Sumbatkan sambal kelapa ke dalam ikan di bahagian belah belakangnya
4. Panaskan minyak, goreng ikan sehingga kulit luarnya nampak garing.
5. Angkat dan hidangkan segera.
6. Untuk hiasan, letakkan hirisan limau nipis, daun saderi dan daun DILL

MASAK ASAM DAGING




BAHAN
1 kg daging~dihiris nipis
1 kuntum bunga kantan
Daun kesom
1 1/2 sudu ekstrak asam jawa dibancuh dengan sedikit air, Boleh tambah jika kurang masam
sejemput halba
2 sudu serbuk ketumbar
2 sudu serbuk jintan manis
2 sudu serbuk jintan putih
6 helai daun limau purut
minyak untuk menumis
garam secukup rasa
1 sudu gula

Pes Rempah, dikisar
1 1/2 in halia
4 batang serai~dihiris halus
1 1/2 in lengkuas
3 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
10-15 biji cili kering~ boleh tambah untuk lebih pedas
2 biji cili merah
1/3 keping belacan

Cara:
1. Panaskan minyak, tumis pes rempah, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih, halba, daun limau purut dan garam sehingga garing.
2. Masukkan daging, gaul biar rata,(Kalau terlalu kering boleh tambahkan sedikit air tak sampai 1/2 cawan) dan direnehkan sebentar sehingga naik minyak.
3. Masukkan air secukupnya (biar tenggelam daging tersebut) masak sehingga mendidih.
4. Masukkan bunga kantan, air asam jawa, daun kesom dan gula. Renehkan sehingga daging empuk atau kuah sedikit pekat.
5. Rasai garamnya dan angkat.
6. Sesuai dimakan dengan nasi atau roti canai.

SIAKAP PERCIK MERAH



Bahan
1/2 bahagian ikan siakap~aye ambik bahagian ekor
RM1.00 santan pekat
1 keping asam keping
garam
gula
sedikit air

Bahan kisar
15 biji cili kering~dipotong dan direndam dengan air panas
2 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
3 batang serai ~dihiris terlebih dahulu
1 1/2 inci halia

Cara:
1. Masukkan santan pekat, sedikit air dan bahan kisar ke dalam kuali.
2. dikacau2 selalu supaya kuah tidak berketul
3. masukkan asam keping, garam dan gula dan direnehkan sebentar
4. Bila sudah pekat dan naik minyak, angkat.
5. Ikan dibersihkan dan dikelar kemudian dibakar
6. Bila ikan sudah masak, lumurkan kuah percik ke atasnya dan dibakar seketika.
7. Angkat dan curahkan kuah percik ke atas tadi. Siap untuk dimakan.

SIAKAP MASAM MANIS ASAM BOI




Bahan

1 bahagian siakap~ aye ambik bhg kepala
cili sos
tomato sos
2 biji asam boi~dibasuh dan direndam dengan sedikit air panas
garam secukup rasa
gula
2 keping potongan nenas~dipotong kecil( aye rebus+kunyit ~diperah sikit airnya)
minyak untuk menggoreng
sedikit tepung beras
sedikit kapur makan
sedikit serbuk kunyit
1 biji tomato~ dibelah 4



Bahan hiris
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
4 biji cili merah

Cara:
1. Ikan siakap dibersihkan dan dilumur garam kunyit.
2. Sediakan tepung beras+air kapur. Pekat seperti bancuhan goreng pisang
3. Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali
4. Celup ikan ke dalam bancuhan tepung dan dirikan dia bila menggoreng
5. Bila ikan sudah garing angkat dan letakkan di dalam pinggan hidangan
6. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumiskan sebentar bahan hiris
7. Masukkan sos tomato. sos cili, potongan nenas,asam boi bersama airnya sekali, sedikit garam dan gula . Kacau dan renehkan sebentar. Matikan api
8. Masukkan tomato. Angkat. Tuangkan ke atas ikan gorengan tadi. Siap.Untuk hiasn bolehlah diletakkan tomato yang dihiris bulat.

SAMBAL SOTONG BERSAMA BELIMBING




Bahan
1 ekor sotong rendam~dihiris kecil secara memanjang
20 biji belimbing buluh kuning~dia tak berapa masam berbanding yang hijau.Boleh digantikan dengan belimbing hijau.
1 keping asam keping ( aye masukkan sebab belimbing tak berapa masam)
1 labu bawang besar~dihiris
Garam secukup rasa
2 sudu gula
Minyak untuk menumis
Sedikit air

Bahan Kisar
15 biji cili kering
5 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
1/2 labu bawang besar

Cara:
1. Rebus sotong rendam hingga lembut dan toskan. Ketepikan
2. Tumis bahan kisar dan asam keping sehingga garing
3. Masukkan sedikit air, sotong dan belimbing. Kacau rata. Biarkan mendidih
4. Masukkan garam dan gula. Dikacau-kacau dan biarkan seketika.
5. Bila sudah hampir kering, bolehlah diangkat dan dihidangkan.

GULAI BEREMPAH PERUT BERSAMA NENAS




Bahan

Perut- dihiris dan dibersihkan
santan dari sebiji kelapa
garam secukup rasa
sedikit gula
sebiji nenas-dipotong dadu dan dimasak bersama kunyit.
1 keping asam keping

Bahan Kisar
7 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
2 sudu ketumbar biji
10 biji cili kering
3 batang serai
1 1/2 inci lengkuas
1 1/2 inci kunyit ( boleh guna serbuk)
2 sudu serbuk jintan manis
2 sudu serbuk jintan putih

Cara:

1. Masak potongan nenas + air+kunyit hingga masak. Perahkan nenas dan ketepikan.
2. Rebus perut bersama bahan kisar dan air secukupnya sehingga lembut.
3. Masukkan santan ke dalam rebusan perut tadi.
4. Masukkan nenas, garam dan sedikit gula. Kacau sebati
5. Perlahankan api dan biarkan kuah pecah minyak/naik minyak.
6. Rasai garamnya dan angkat.

Sunday, April 12, 2009

SUP BURUNG PUYUH ALA THAI




BAHAN-BAHAN
6 ekor burung puyuh~dipotong dua bahagian
1 bunjut sup tulang
2 inci kulit kayu manis
2 biji pelaga hindi
3 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
1 pelepah batang saderi~dipotong nipis
2 labu bawang besar~dibelah empat
3 biji tomato~dibelah empat
9 biji cili api thai~diracik( boleh kurangkan dan boleh ditambah)
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan Hiris/Racik

5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 inci halia
2 inci lengkuas

Untuk hiasan
daun saderi~diracik
daun bawang~diracik
cili api~diracik
Bawang goreng.
Limau nipis


Cara membuatnya

1. Tumis sekejap perkakas kasar( kayu manis, pelaga hindi, bunga cengkih dan bunga lawang) dan sup bunjut. Masukkan bahan hiris dan tumis sehingga garing.
2. Masukkan air secukupnya dan biarkan kuah mendidih selama 10 minit.
3. Masukkan burung puyuh, dikacau dan biarkan sehingga burung puyuh masak
4. Masukkan saderi, bawang besar, tomato dan garam. Kacau seketika. Angkat dan hidangkan
5. Taburkan daun bawang, daun saderi,bawang goreng dan perahkan asam limau sebelum dimakan.

LIDAH LEMBU GORENG BERKICAP




Bahan-bahannya

Lidah lembu
Kicap pekat
Sedikit minyak masak untuk menumis

Bahan Hiris
4 Ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 biji cili hidup ( hubby guna cili hijau kelantan)
1 biji tomato sederhana masak
1 labu bawang besar

Untuk rebusan lidah
4 ulas bawang putih ~diketuk
sedikit garam
Air untuk merebus



Cara Membuatnya

1. Lidah lembu dibersihkan dan direbus bersama bawang putih dan sedikit garam sehingga masak. Kemudian dikupas kulitnya. Satu cara yang lain ialah lidah lembu dicelup ke dalam air panas sebentar dan dibuang kulitnya kemudian direbus bersama bawang putih tersebut sehingga masak.
2. Hiris lidah tersebut nipis-nipis dan dan digoreng sebentar dengan sedikit minyak.
3. Masukkan bawang merah, bawang putih, cili hijau dan dikacau sehingga bawang sedikit garing.
4. Masukkan kicap dan dikacau lagi.
5. Akhirnya masukkan tomato. Kacau balikkan sekejap, rasai garamnya (kalau kurang masin boleh ditambah sedikit garam atau kicap) angkat dan hidangkan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...