Pages

Followers

Saturday, October 9, 2010

Salam Semua


Lama betul tak makan ikan tuka. Bila dapat aje terus masak. Teringin nak makan macam masa kanak-kanak dulu. Jadi aye bakar dan buat cicah macam mak buat masa kecik-kecik dulu.
Bahan cicahnya ( air asam kelantan ): 

1) cuka+sedikit air+hirisan bawang merah+bawang besar+bawang putih+hirisan cili padi+garam atau 
2) air limau nipis+garam+hirisan bawang merah+hirisan bawang besar+hirisan cili api. Tuka bakar sedap jugak kalau dicicah budu atau air asam yang simple:tomato masak+hirisan bawang besar+hirisan cili( kesemua ditumbuk kasar )+garam+gula+air limau nipis/air asam jawa. atau dicicah kicap+air limau nipis+bawang putih cincang+potongan cili api 

1 comment:

  1. Assalamualaikum kak jie..Alhamdlh sedap sgt tuko bakar ni make gnan nasik panas ..teringat ikan tuko arwah nenek kac cik dibah buat. (mok nab pak chu abas)..bila baca blog kak jie pi lwt Kik n beli gulai itik tu baru confirm kito sekg..so kak cik selalu lah visit blog k jie jie kalu teringat makn Beris.Jazakillah
    resipi kak jie-jie masak memang menepati cita rasa saya.timo kasih banyok2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...