Pages

Followers

Tuesday, April 24, 2012

KERABU RUMPAI LAUT


Kak Jie Jie
Masih lg citer pasal Sabah..akak ade beli bwk balik rumpai laut di Sabah. Akak bungkus dlam plastik kemudian bungkus dengan surat khabar kemas2 packing dlm beg pakaian. Akak dapati rumpai laut ni hanyir yg amat..bau air laut yg tercemar...Mula tu akak buat mcam umai sama dengan orang sabah buat..tp cuma boleh mkn beberapa mulut shj kerana hanyir yg terlalu sangat...Lepas tu akak rendam dengan tepung gandum dan beberapa keping asam keping. Besoknya baru akak proses. sedap wooo..rasa kenyal2 mcm sotong rendam. Ade bwk ke tempat kerja sikit, kasi kawan2 rasa. Ade kawan cadangkan agar buat rojak mcm rojak sotong rendam tu..Cukup bagus idea tu tp sayang rumpai tu dh habis....huhuhu..

KERABU RUMPAI LAUT

Rumpai laut secukupnya: direndam dengan air+tepung gandum+asam keping semalaman bg hilangkan hanyirnya...

SAMBAL KERABU

1/2 biji kelapa parut - dibuat kerisek
5 ulas bawang merah ] dihiris
3 ulas bawang putih ] dihiris
lada hitam ditumbuk
2 ekor ikan kembong. dibakar dan diambil isinya
2 batang serai ] dihiris
garam
gula

Caranya:
>>Kelapa parut + bawang merah + bawang putih + serai digoreng tanpa minyak - dibuat kerisik.(ditumbuk/diblend)
>> Campurkan dengan garam, gula, isi ikan + lada hitam yang ditumbuk. Siap.
Masih lg citer pasal Sabah..akak ade beli bwk balik rumpai laut di Sabah. Akak bungkus dlam plastik kemudian bungkus dengan surat khabar kemas2 packing dlm beg pakaian. Akak dapati rumpai laut ni hanyir yg amat..bau air laut yg tercemar...Mula tu akak buat mcam umai sama dengan orang sabah buat..tp cuma boleh mkn beberapa mulut shj kerana hanyir yg terlalu sangat...Lepas tu akak rendam dengan tepung gandum dan beberapa keping asam keping. Besoknya baru akak proses. sedap wooo..rasa kenyal2 mcm sotong rendam. Ade bwk ke tempat kerja sikit, kasi kawan2 rasa. Ade kawan cadangkan agar buat rojak mcm rojak sotong rendam tu..Cukup bagus idea tu tp sayang rumpai tu dh habis....huhuhu..

KERABU RUMPAI LAUT

Rumpai laut secukupnya: direndam dengan air+tepung gandum+asam keping semalaman bg hilangkan hanyirnya...

SAMBAL KERABU 



1/2 biji kelapa parut - dibuat kerisek
5 ulas bawang merah ] dihiris
3 ulas bawang putih ] dihiris
lada hitam ditumbuk
2 ekor ikan kembong. dibakar dan diambil isinya
2 batang serai ] dihiris
garam
gula

Caranya:
>>Kelapa parut + bawang merah + bawang putih + serai digoreng tanpa minyak - dibuat kerisik.(ditumbuk/diblend)
>> Campurkan dengan garam, gula, isi ikan + lada hitam yang ditumbuk. Siap.

AIR CILI

>>Cili api + Cili merah + bawang putih ditumbuk kasar.
>>Campurkan dengan cuka dan sedikit air + garam.+ gula

KUAH TUMIS
>> Halia + cili kering + bawang putih + bawang merah + serai + santan pekat + serbuk kunyit+ garam + asam keping dimasak sehingga naik minyak dan pekat.

Penyedap rasa:
>>Budu+cili api+air limau nipis..

Campurkan kesemua sekali dan gaul sebati.

21 comments:

  1. slm..kat KK ade jual yg kering punya rumpai laut..cuma rendam dlm air semalaman..bg dia kembang..x hanyir..kaler dia pn putih jernih je..hehe..x perlu beli kat psr malam dkt pasar pilipin yg mentah n basah..yg tu mmg hanyir..asben sy beli yg kering pnya rm5 je sekilo..puas ati makan..tp sy buat mium,rebus..pure marine collagen..kulit jd lebih cerah n licin n halus..^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat kelantan pun ade jgk yg kering...biasa akak masak yg itu jer..pure marine collagen buat mcmana tu QiedaQ?

      Delete
    2. salam. kalau akak nak beli rumpai laut boleh je sms saya 0143733629 atau emel shahshin_87@yahoo.com.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Rumpai Laut Asli,1pek 100gram RM15(siap postage)....cod RM10 Area Kota Bharu...0162038464

      Delete
    5. Dapatkan rumpai kering kuning dan ungu dengan harga murah.
      kuning100 grm RM10 tanpa caj phntaran
      Ungu100g RM15 tanpa caj phntaran
      boleh juga didapati dlm bentuk yg telah dimasak jeli pmc (pure marine colegen)comfirm tidak bbau hanyir RM20.
      boleh hubungi ra-0193383088
      sekitar ampang,kuala kangsar,taiping,batu maung penang dan raub pahang.

      Delete
  2. Assalam kak..terima kasih kerana kongsi resepi..saya ni mmg pengamal rumai laut ni..sya nak minta izin kongsi resepi akak ye :)

    ReplyDelete
  3. Tp kalo nk mkn yg bsah kena rebus dulu hilangan hanyir....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena rebus ke? bukan makan mentah ker? sbb masa di pasar mlm filipin tu akak makan yg mentah...

      Delete
  4. Assalam... Baru2 ni saya ada beli beberapa paket rumpai laut. Teringin sangat nak buat kerabu. Maka hari ni, saya google resepi kerabu rumpai laut dan terjumpalah blog ni. Boleh la sy try... terima kasih ye sbb kongsi resepi... :)

    ReplyDelete
  5. http://semporna-rumpailaut.blogspot.com/

    sms 0138987671

    ReplyDelete
  6. salam..macam nak tahu rumpai laut yang baik.Suami ada beli kat pasar filipin tapi warna nya agak merah2 coklat..boleh makan ke tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada warna coklat, dan warna putih jernih..semua boleh makan.

      Delete
  7. salam. saya ada menjual rumpai laut dengan harga yang murah dan berpatutan. saya dari sabah dan menjual rumpai laut yang kering. sekiranya berminat boleh sms 0143733629 atau emel je di shahshin_87@yahoo.com. Hehehe

    ReplyDelete
  8. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    Saya Suply PURE MARINE COLLAGEN/RUMPAI LAUT Dari Sabah,,Gred AAA (PURPLE) Dan Gred AA (PUTIH) Dan (KUNING KEEMASAN)

    BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA DISINI:
    TEL: 01114187175 SMS/CALL/WHATSAPP
    www.FACEBOOK.com/Aman Thomas

    ReplyDelete
  9. Saya membekal Rumpai Laut Asli

    1 pek 100gram Gred AAA/AA RM15(siap postage)
    1 kg Gred AAA/AA RM40 (siap postage)

    call/sms 0162038464

    ReplyDelete
  10. mlm tadi buat krabu rumpai laut ni...boleh telan la jugak cz dah xde bau laut tu..sedap gak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yany, terima kasih kerana mencuba resepi akak ni. alhamdulillah bila kata sedap tu lega akak...

      Delete
  11. sesiapa yang berminat untuk mencuba rumpai laut ( unggu/purple - gred AAA ) boleh hubungi akak.. khusus untuk kwsan jasin dan Melaka Tengah.: 0136834267

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...