Pages

Followers

Wednesday, April 4, 2012

KUIH TAHI ITIK



KUIH TAHI ITIK 
: Jom belajar buat kuih tradisional yg terkenal di Kelantan dan Terengganu ni. Saya pun tak pandai buat, tahu makan jer hehe............Kuih Tahi Itik ini memang popular di negeri pantai timur terutama Kelantan dan Terengganu. Ia merupakan sejenis kuih yang diperbuat dari putih telur dan disira panas dalam air gula. Ia dibentuk bertempek-tempek seperti tahi itik, menurut citarasa pembuatnya :

Jom kita tengok bahan-bahan dan cara membuatnya:

Bahan-bahan
10 biji putih telur itik
500ml santan kelapa
500gm gula pasir
100gm tepung pulut
200gm tepung beras

Cara-cara
1. Campurkan kesemua bahan diatas ke dalam kuali.
2. Masak dengan api sederhana dan kacau perlahan-lahan sehingga menjadi pekat dan berketul. Biarkan sejuk dan bolehlah dibentuk mengikut cita rasa sendiri.

1 comment:

  1. Rase nak cuba kuih taik itik ni sebab terkenang mase belajar UM dulu. Bila cuti ikut kawan ronde ronde kat kelantan ternampak kuih ni....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...