Pages

Followers

Thursday, April 26, 2012

KARIPAP KENTANG


KARIPAP KENTANG
1kg tepung
1cwn marjerin planta yg dipanaskan(sy lebihkan sedikit je lg)
airsecukupnya di campur dgn sedikit garam.....
campurkan tepung bersama planta yg dpanaskan...gaul sebati dulu kemudian campukan air...uli hingga jd doh...biarkn.

bhn inti.....
1kg ubi kentang
300 gm daging cincang(lagi byk lgi sedap)
3labu bwg besar di hiris dadu
2 paket kecil rempah kari ikan
5 ulas bwg putih di tumbuk
sedikit daun kari
sedikit rempah campur (halba, biji swi dn jintan)
garam gula dn aji.
panaskn myk, pastu tumis bwg putih,masukan rempah campur bersama daun kari......masukan bwg besar yg diputong dadu.... masukan rempah kari ikan adabi, masukan daging.....kacau.... biarkan seketika, masukan ubi kentang yg di potong dadu.....masuk bhn perasa. biarkan sampai ubi empok.

~PUDING ROTI BERKAREMAL~


utk makan d ptg hari...
~PUDING ROTI BERKAREMAL~
bahan utk karemal:-
4sb gula,tabur dlm loyang ratakan..panaskan d atas api jdkan gula hangus..sejukkan..
bahan utk puding:-
3 keping roti sandwic-di siat2
1 1/2 cwn susu cair@susu segar
1/2 cwn air suam
1/4 cwn susu pekat-kalu nak lbh manis bolehlah di tambah-
1sk esen vanila
3bj telur(d kacau perlahan dan jgn sampai berbuih sekiranya ingin memiliki kulit yg licin dan gebu)
-blend semua bahan kecuali (telur)sehingga sebati..
-kemudian d satukan dengan telo..kacau perlahan-lahan kemudian tapiskan..
-tuangkan ke dalam karemal tadi
-sediakan loyang yg besar dan berisi air panas,kemudian letak puding tadi d tengah2
-bakar dlm suhu 160c selama 50min atau sehingga masak keperangan
-setelah masak sejukkan terlebih dahulu sebelum d terbalikkan..masukkn dlm peti ais bg sejuk br la sedap utk dmakan..
~SELAMAT MENCUBA~

KuLUBAN..



KuLUBAN..

bahan-bahan ;
 
pucuk paku
kcng panjang
taugeh
timun
pucuk ubi
tauhu (goreng dahulu)
kelapa parut
ikan bilis
bwng merah
belacan
cili api
cekur

cara membuatnya;
ke semua sayur di celur (kecuali timun)
tauhu di goreng dan di potong nipis
ikan bilis,bwng,cili,belacan==>di goreng
kemudian di tumbuk dgn cekur
bila da lumat,campurkan dgn kelapa parut
gaul sebati...dan bole la isi garam,sdkit gula
dan masukkan sayur2an....gaul sebati
dan bole la di makan....

Sotong Berempah


Sotong Berempah
http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/04/sotong-berempah-dadar-gulung.html
Sumber; Ayu@Curlybabe's Satisfaction . asal trymasak.my
Oleh; Dapurmamasya

Ingredients:-
300g Sotong kecil
6 ulas Bawang merah 2 ulas Bawang puth
1 cm Halia
Daun kari secukup rasanya
1 sudu besar Pes cili - guna cili kering dah blender
1 sudu teh Serbuk jintan manis
1/2 sudu teh Serbuk jintan putih
1/2 sudu teh Serbuk kunyit
Garam & perasa secukup rasa
1 sudu teh Air asam jawa
1 cawan Air
mama tambah 1/2 biji kentang potong kecil- goreng sampai masak

Method:-
Campurkan sotong bersama kunyit dan garam.
Goreng sotong seketika. Apabila separuh masak, angkat dan ketepikan.
Hancurkan 1 ulas bawang putih, 4 ulas bawang merah, jintan, dan pes cili.
Hiris nipis bawang putih, bawang merah dan halia.
Tumis bahan yang dihiris itu hingga wangi, diikuti dengan bahan yang ditumbuk.
Masukkan daun kari, asam jawa, air, gula dan sotong dan kentang. Kacau sebati hingga sotong masak.

Kuih Cucur/Penyaram/cucur jawa

Norizbaked Norizah Karim Kak Jie Jie..resepi nya...1 cawan tepung gandum..1 cawan tepung beras, 1 cawan gula merah atau gula kabung (hiris2 halus)...1 cawan air sejuk.....gaul tepung dgn gula sampai tepung tu basah2 (ramas2 agak lama sampai basah2) biarkan agak2 1 jam ...lepas tu masuk kan air...biarkan semalaman...kalau nak masak pagi bancuh malam....nak masak ptg bancuh pagi........goreng dgn minyak yg sedikit..satu2..jgn terbalik kan...

‎-kek lapis tsUnami-


‎-kek lapis tsUnami-

450gm butter
180gm gula kast0r
10bj tel0r gred A
1tsp 0vellete
1cup susu pekat
150gm h0rlick
1cup jem buahan
300gm tepung h0ng k0ng
Pewarna [kuning hijau merah]

-putar butter+gula smp kembang
-masukkan 0valette+telur+h0rlick+jem+susu pekat putar sebati
-masukkan tepung-putar sekata
-simpan 2 cup utk warna kuning..untuk lapisan atas skali n bwah sekali
-balance bahagi kpd 2 bahagian..cth merah n hijau
-pipe adunan selang seli dan bakar pd suhu 175C..[l0yang 9x9]

APAM GULA HANGUS


APAM GULA HANGUS
http://rohaisha.blogspot.com/2012/04/apam-gula-hangus.html


resepi:Nasrien Nas

Bahan untuk gula hangus:
1 mug gula pasir
1 mug air

Cara:
1.Masak gula atas api yang perlahan hingga hancur dan keperangan.
2.Masukkan air perlahan-lahan dan kacau hingga gula hangus cair semula.
3.Sejukkan.

Bahan-bahan:
1 mug tepung gandum
1 sudu teh penuh soda bikarbonat
4 biji telur
1/2 tin susu pekat
1/2 mug minyak masak

Cara:
1.Masukkan susu dan minyak dalam mangkuk, kacau rata guna senduk sahaja.
2.Masukkan telur satu persatu dan kacau lagi hingga sebati.
3.Masukkan air gula hangus yang telah sejuk, kacau rata.
4.Masukkan tepung bersama bikarbonat sedikit-sedikit, kacau rata dan tapis.
5.Tuang dalam acuan dan kukus selama 15 minit. (saya sapukan minyak pada acuan )

Puding Jagung Berkuah.


Puding Jagung Berkuah....
http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/04/puding-jagung-berkuah.html
Sumber; F&N @ MYR
Oleh;Dapurmamasya
bahan-bahan ( sefamily )
1 cawan tepung kastad
1 cawan jagung manis
3/4 cawan gula
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair
Cara-cara

Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan dan boleh lah dihias dengan buah ceri dll.

Manakala utk kuahnya mama agak2 ikut kebiasaan buat.
Kuah Puding
2 cwn susu segar
2 sb penuh tpg jagung - bancuh dg sikit air
1/2 cwn gula
susu segar secukupnya - utk tambahan kuah nanti
ais batu
Caranya;
didihkan 2 cwn susu, gula dan tpg kastad hingga mendidih sekejap.sejukkan.
Semasa menghidang campurkan susu segar,kuah puding dan ais kedlm potongan mangkuk.Masukkan puding jagung yg telah dipotong kecil.Kalau suka boleh tambah jelly/nata de coco dlm mangkuk hidangan
 

IKAN SENANGIN GULAI CINA


IKAN SENANGIN GULAI CINA : Bawang merah dan sedikit sahaja bawang putih, sedikit halia bersama2 cili hidup dan cili kering diblend. Serai diketuk. Tumis bahan2 ini sehingga garing baru tuangkan santan cair. Kacau serta masukkan ikan senangin tadi dan sedikit asam jawa. Taruh garam dan serbuk perasa. Tuangkan pula santan pekat. Kacau, apabila hampir masak baru masukkan bendi dan buah tomato, biarkan seketika, tutup api....

MIHUN GORENG TAUCU


http://rohaisha.blogspot.com/2012/04/mihun-goreng-taucu.html
MIHUN GORENG TAUCU
oleh:rohaisha

Bahan-bahan:
300gm bihun | direndam dengan air suam selama 1 jam & toskan
3 ekor sotong | potong kecil
½ labu bawang besar | hiris
4 ulas bawang putih | hiris
Sawi secukupnya| potong pendek
4 sudu besar taucu
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap cair
½ cawan air (bergantung pada jenis mihun)
Gula secukup rasa
*saya tak bubuh garam sebab masinnya mencukupi

Bahan taburan:
Cili hijau
Daun bawang
Bahan kisar
5 ulas bawang merah
10-15gm ikan bilis
5 tangkai cili kering | buang biji

Cara:
1.Tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga layu.Masukkan bahan kisar dan kacau hingga naik minyak sedikit.Kemudian masukkan sos tiram, kicap cair taucu, sotong dan gula.Biarkan seketika.
2.Masukkan air dan biarkan mereneh sebentar.Selepas itu barulah dimasukkan bihun dan sawi.Kacau sebati hingga bihun lembut.
3.Angkat bihun setelah benar-benar masak.
4.Hidangkan bersama hirisan cili hijau dan daun bawang.

GRATIN MACARONI


GRATIN MACARONI

4 gengam macaroni (di rebus hingga lembut)
15 ekor udang segar buang kulit
4 batang crab stick
4 biji mushroom butang (hiris nipis)
1/2 batang carot (hiris nipis memanjang)
2 sudu teh lada hitam (ikut suka nak byk mana)
1 biji bawang besar (potong kiub)
butter or majerin
garam

100gm cheese mozarela (shreded)

cara

panas kan majerin atau butter...masukkan bawang..agak2 layu masukkan udang kacau sekejap, masukkan crab stick, mushroom, carot..lada hitam..kacau sebati..masukkan macaroni..kacau sekejap...tutup api...(tak perlu masak lama2 sb nanti nak bakar)

cara sediakan white sauce

2 1/2 cawan susu kotak (full cream)
1 sudu makan tepung gandum
Masak atas api agak2 pekat ..kacau guna whisk

* Gaul kan susu dengan macaroni tadi..kalau pekat atau kurang susu..tambah susu fullcream tadi sikit...adunan mesti pekat dan creamy...taburkan cheese..

Panas kan Oven 200C..

bakar sehingga kekuningan...anggaran 10-15 minit ikut kesesuaian oven..

BROWNIES COKLAT KUKUS


BROWNIES COKLAT KUKUS

By : http://ovenkecil.blogspot.com/2012/04/brownies-coklat-kukus-dan-cerita-di.html
Source : http://www.myresipi.com/top/detail/5190

Bahan-bahan :

200 gm mentega/ majerin (3/4 cawan + 1 sb penuh)
200 gm dark choc (3/4 cawan choc yang disagat atau dihiris halus)
170 gm tepung gandum (1 1/2 cawan rata)
30 gm serbuk koko (1/4 cawan rata)
4 biji telur
170 gm gula halus (1/2 cawan rata + 3 sb rata) -Naz guna gula perang

Cara penyediaannya :

Cairkan mentega dan coklat secara double boiler. Kacau rata dan biarkan suam. Ketepikan.
Tepung dan koko diayak bersama.
Pukul telur dan gula hingga kembang di dalam mangkuk pengadun.
Masukkan campuran tepung dan gaul rata dengan spatula.
Masukkan pula campuran coklat dan gaul lagi hingga rata.
Tuang adunan ke dalam loyang bergris dan kukus hingga masak selama 15 minit.
Sejukkan brownies dan hias ikut suka.
Naz gunakan cream cheese frosting yang ada dalam peti ais untuk melapis brownies dan juga sebagai topping di bahagian atasnya.

IKAN MASAK ASAM REBUS..


meh akak nk share masakan paling simple ..IKAN MASAK ASAM REBUS..
Ikan 2 ekor ( sebab akak sorang jer makan), bhn kisar: bawang merah, bwng putih,cili kering, kunyit. Bhn hiris: Bwg besar. air secukupnya, terung, asam keping atau asam jawa,bendi,2 biji tomato..garam secukupnya,udang kering..nk masuk belacan pun boleh..Masak air bersama asam keping, udang kering, bhn kisar,hingga mendidih. masukkan bwg besar yg dihiris, ikan. kemudian masukkan terung, bendi dan tomato. garam..dah layu angkat.

Bilis Besar Goreng Celup Tepung..


Salam.. lama betul tk jumpa dengan ikan bilis besar ni..ari tu beli banyak, separuh digoreng celup tepung ni ( ikan+garam+kunyit+tepung jagung-gaul rata kemudian digoreng hingga garing) rangup....separuh lagi akak buat BUDU - ikan bilis besar+garam yg banyak+gula melaka( manisan )+ 5 asam keping- gaulkan semua dan masukkan ke dalam botol. Tutup rapat..tiap2 hari dikacau2 supaya ikan bergaul dengan bahan yg di buh tu...:-) 

Roti John Mudah


Roti John Mudah
bahan;
Roti hot dog secukupnya/roti burgerpun boleh-belah tgh
3 keping daging burger dicincang/daging cincang
2 btg sosej-potong tipis
1/3 labu bawang besar
5 biji telur - boleh tambah
1 btg daun bawang-potong pendek
serbuk lada hitam,garam, minyak
sos tomato/cili , mayonis
Jika suka boleh letak salad,timun dan buah tomato

Cara
1.Tumis bawang besar, bila bawang layu masukkan daging. Goreng sampai separuh masak, masukkan sosej.
2. Masukkan lada hitam (anggaran 1/2 st) dan garam secukup rasa.Goreng lagi sampai masak.tutup api dan ketepikan.
3.Pukul telur, campur dgn sikit garam,1/3 st lada hitam dan daun bawang...campur semuanya dlm bekas yg lain.
4. Masukkan daging dlm campuran telur tadi, kacau.
5.Panaskan kuali, letak sikit minyak. curahkan adunan daging dgn telur memanjang ikut bentuk roti. biarkan sekejap...baru letak roti yg bah bawah.
6.Goreng telur sampai masak. angkat roti yg dah bersalut telur...
7.Paipkan sos tomato/cili dan mayonis .Jika suka letakkan sayur2 .

Tuesday, April 24, 2012

KERABU RUMPAI LAUT


Kak Jie Jie
Masih lg citer pasal Sabah..akak ade beli bwk balik rumpai laut di Sabah. Akak bungkus dlam plastik kemudian bungkus dengan surat khabar kemas2 packing dlm beg pakaian. Akak dapati rumpai laut ni hanyir yg amat..bau air laut yg tercemar...Mula tu akak buat mcam umai sama dengan orang sabah buat..tp cuma boleh mkn beberapa mulut shj kerana hanyir yg terlalu sangat...Lepas tu akak rendam dengan tepung gandum dan beberapa keping asam keping. Besoknya baru akak proses. sedap wooo..rasa kenyal2 mcm sotong rendam. Ade bwk ke tempat kerja sikit, kasi kawan2 rasa. Ade kawan cadangkan agar buat rojak mcm rojak sotong rendam tu..Cukup bagus idea tu tp sayang rumpai tu dh habis....huhuhu..

KERABU RUMPAI LAUT

Rumpai laut secukupnya: direndam dengan air+tepung gandum+asam keping semalaman bg hilangkan hanyirnya...

SAMBAL KERABU

1/2 biji kelapa parut - dibuat kerisek
5 ulas bawang merah ] dihiris
3 ulas bawang putih ] dihiris
lada hitam ditumbuk
2 ekor ikan kembong. dibakar dan diambil isinya
2 batang serai ] dihiris
garam
gula

Caranya:
>>Kelapa parut + bawang merah + bawang putih + serai digoreng tanpa minyak - dibuat kerisik.(ditumbuk/diblend)
>> Campurkan dengan garam, gula, isi ikan + lada hitam yang ditumbuk. Siap.
Masih lg citer pasal Sabah..akak ade beli bwk balik rumpai laut di Sabah. Akak bungkus dlam plastik kemudian bungkus dengan surat khabar kemas2 packing dlm beg pakaian. Akak dapati rumpai laut ni hanyir yg amat..bau air laut yg tercemar...Mula tu akak buat mcam umai sama dengan orang sabah buat..tp cuma boleh mkn beberapa mulut shj kerana hanyir yg terlalu sangat...Lepas tu akak rendam dengan tepung gandum dan beberapa keping asam keping. Besoknya baru akak proses. sedap wooo..rasa kenyal2 mcm sotong rendam. Ade bwk ke tempat kerja sikit, kasi kawan2 rasa. Ade kawan cadangkan agar buat rojak mcm rojak sotong rendam tu..Cukup bagus idea tu tp sayang rumpai tu dh habis....huhuhu..

KERABU RUMPAI LAUT

Rumpai laut secukupnya: direndam dengan air+tepung gandum+asam keping semalaman bg hilangkan hanyirnya...

SAMBAL KERABU 



1/2 biji kelapa parut - dibuat kerisek
5 ulas bawang merah ] dihiris
3 ulas bawang putih ] dihiris
lada hitam ditumbuk
2 ekor ikan kembong. dibakar dan diambil isinya
2 batang serai ] dihiris
garam
gula

Caranya:
>>Kelapa parut + bawang merah + bawang putih + serai digoreng tanpa minyak - dibuat kerisik.(ditumbuk/diblend)
>> Campurkan dengan garam, gula, isi ikan + lada hitam yang ditumbuk. Siap.

AIR CILI

>>Cili api + Cili merah + bawang putih ditumbuk kasar.
>>Campurkan dengan cuka dan sedikit air + garam.+ gula

KUAH TUMIS
>> Halia + cili kering + bawang putih + bawang merah + serai + santan pekat + serbuk kunyit+ garam + asam keping dimasak sehingga naik minyak dan pekat.

Penyedap rasa:
>>Budu+cili api+air limau nipis..

Campurkan kesemua sekali dan gaul sebati.

Sunday, April 22, 2012

KEK MARBLE SUSU


‎22/4/2012- Sy buat kek ini guna resepi Kek Marble Susu resepi dari Ucu Tipah. Oleh kerana sy dah pernah rasa keknya ... sy buat tambahan bahan pd resepi asal... Minta Maaf Bnyk2 Ucu Tipah...sy tidak ubah cuma tambah sadikit bahan saja)
KEK MARBLE SUSU - Ucu Tipah

Bhn2nya
3 biji telor (SY GUNA 5 BJ TELUR)
1 cawan majerin (SY GUNA BUTTER 250GM)
1 cawan gula castur/gula halus
2 cawan tepong gandum (kalau guna tepong naik sendiri x payah guna baking powder)
1 sudu mkn b,powder
2 sudu susu pekat
1 sudu kecil esen vanila
perwarna ikut suka
(SY TAMBAH KEPINGAN ASAM MANIS-HAW FLAKES)

Cara2nya;
Pukul majerin n gula sampai kembang
Masukkan telor satu persatu
pukul lagi hingga kembang
Masukkan esen vanila n susu pekat kacau rata Masukkan tepong yg dah diayak bersama b.powder(kaup balik jer)
Bahagikan pada 2atau3 bahagian n bubuh warna ikut suka hati .Tuangkan dlm loyang yg telah disapu majerin n di alas kertas. tuangkan satu2 warna mengikut citarasa n buat spatula n bakar selama 40 minit dgn suhu 160 darjah

(SY BUAT MCM KEK LAPIS ATAU APAM INDON CUMA SY BUAT CARA STEAM BAKE MCM CHEESE CAKE .....SY BAHAGI 4 ADUNAN.... 1 WARNA ASAL, 1 BAHAGIAN SY BBH KOKO 2 SDM DAN YG LAGI 2 BAHAGIAN SY BAGI 3 WARNA.. HIJAU, UNGU DAN MERAH.
SY ISI ADUNAN WARNA ASAL DULU LALU BAKAR HINGGA MASAK....KELUARKAN DAN ATURKAM ASAM MANIS... KEMUDIAN MASUKKAN WARMA UNGU, MERAH, HIJAU, UNGU, hijau dan MERAH.... SECARA BERTINDIH2.. MCM BUAT KEK MARBLE .... BAKAR BALIL HINGGA MASAK... KELUARKAN DAN ATURKAN KEPINGAN ASAM MANIS DAN BUBUH ADUNAN YG BERWARNA/BERPERISA KOKO DI ATASNYA... BAKAR SAMPAI MASAK CARA STEAM BAKE.. KALAU NAK KUKUS PUN BOLEH)

Ini lah hasilnya..

KUIH KETAYAP KOKO


KUIH KETAYAP KOKO
http://rohaisha.blogspot.com/2012/04/kuih-ketayap-koko.html


KUIH KETAYAP KOKO
resepi:rohaisha

Bahan-bahan:
1 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu besar serbuk koko
1 biji telur
1 cawan air
1/2 cawan susu cair
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar minyak masak

Cara menyediakan:

1.Satukan kesemua bahan dalam blender, kisar hingga sebati.
2.Titis dan lenserkan sedikit minyak di atas kuali leper, kemudian sendukkan 1 senduk adunan tepung ke atas kuali tersebut.Lebarkan adunan dengan menyengetkan kuali untuk beberapa pusingan agar tepung rata dan menjadi bentuk bulatan.
3.Biarkan anggaran 2 minit dan barulah diangkat.
4.Masukkan terus inti, lipat kiri dan kanan lempeng kemudian gulung secara memanjang.
Hidangkan.


Bahan inti: (inti putih)
3 cawan kelapa parut
1/2 cawan gula pasir
Sedikit air


Cara menyediakan:
1.Satukan kesemua bahan dalam kuali dan gaul hingga sebati.Masak hingga tanak menggunakan api sederhana.
2.Sejukkan.

Ikan Pari Bakar & Sambal Serai.


Ikan Pari Bakar & Sambal Serai. BBQ Sting Ray with Spicy Sambal with Lemongrass. Bon Appetit.

Bahan2nya
750 gm ikan pari segar, di bersihkan dan di potong ikut citarasa
1 sudu teh kunyit
Garam secukup rasa
Minyak untuk gaulkan

Sambal nya
1 batang serai di titik
1 biji bawang besar di kisar
Belachan atau 1 kuib knorr ikan bilis
Cili kisar secukup nya
Garam & gula secukup rasa
Minyak untuk menumis sambal

Cara2nya
Panskan minyak di kuali periok atau kuali, letakan serai dan bawang kisar, bila ia berbaumasukan belachan & cili, goren cili nya hingga masak letakan garam gula secukup rasa.

Gaulkan garam,kunyit dan minyak pada ikan parinya, peram untuk 1 jam di peti ais. Panaskan Oven atau arang dapur, bakar di suhu 200C selama 20mins. Asingkan sesudah masak, letakan sambal pada ikan pari dan disajikan. Boleh di perahkan jus limau jika anda suka. (Optional)

-sambaL gesek ikan biLis


‎-sambaL gesek ikan biLis-recipe fr0m sis Puteri Nur Aisyah

3-5ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 gengam Ikan bilis*
cili padi-ikut kepedasan*
sedikit belacan*-sy tambah :)
air limau kasturi-sy tambah :)
+sdkt aji+gula+garam

-semuanya bahan bertanda [*]d g0reng n d tumbuk halus..
-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...