Pages

Followers

Friday, July 27, 2012

Fried Beef/Lamb with Coriander and Cumin Spice

Joha Hassan


Fried Beef/Lamb with Coriander and Cumin Spice. Daging Goreng Ketumbar Jintan Manis. Bon Appetit.

Bahan2nya
1kg Daging goreng (kambing atau lembu) di hiris tipis.
3 sudu besar biji ketumbar
... 1 sudu teh biji Jintan Manis
1 sudu teh biji Jintan Putih
1 inch halia
4 ulas bawang putih
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk jintan halus & ketumbar
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa, lebihkan supaya merasa manis-nya
Kicap manis 2 sudu besar
Minyak masak - 1/2 cawan
1 biji bawang besar(jepun) di hiris bulat2
1/2 cawan air


Cara2nya

Goreng biji ketumbar, jintan manis di kuali tempa minyak selama 3 mins saja atau bila bau nya keluar.Tumbuk rempah bersama halia dan bawang putih dan sedikit garam & gula. Sampai halus. Kemudian gaulkan kepada daging yang dihiris tipis bersama rempah serbuk, kunyit/ketumbar & jintan halus. Perapkan selama 2 jam di peti ais. Bila hendak digoreng gaulkan dengan sedikit minyak dan kicap manis. Panaskan minyak 1/2 cawan (lebihkan sedikit kalau tidak mencukupi).Goreng daging yang berempah tadi,masukkan 1 batang kayu manis & 3/4 biji buah pelaga.Kacaukan daging supaya garing.Masukkan air dan biarkan daging di kauli dengan api yang sederhana.Buburkan garam & gula secukup rasa. Lebihkan sedkit gula supaya rempah dan daging merasa manis sedikit. Sajikan dengan kentang goreng.

APAM PISANG KUKUS @ STEAMED SOFT BANANA CAKE

Mesra Selera


http://rohaisha.blogspot.com/2012/07/apam-pisang-kukus-steamed-soft-banana.html

APAM PISANG KUKUS @ STEAMED SOFT BANANA CAKE

resepi:auntyochana
sumber:Kak Wan@Citarasawan

... Lapisan Bawah
Bahan A
200gm pisang masak dilecek
1 sudu teh baking soda
1/4 sudu teh esen pisang/ vanila

Bahan B
100gm gula perang
3 biji telur gred A
100gm tepung pau/ tepung Hong Kong/ superfine
1 sudu teh double action baking powder
60ml minyak jagung

Bahan C

Lapisan Atas
2 biji telur gred B
60gm gula kaster
20ml air
60gm tepung pau

Cara-cara:
1.Lapisan Bawah:Sebatikan bahan A.Ketepikan.
2.Satukan bahan B kecuali minyak jagung, gaul dengan hand whisk hingga rata.Masukkan bahan A dan minyak jagung, gaul hingga rata.
3.Tuang setengan adunan ke dalam acuan lompang dan kukus selama 15 minit.
4.Lapisan Atas:Pukul telur, air dan gula hingga kembang.Masukkan tepung dan gaul rata.Tuang ke atas lapisan bawah hingga penuh, letak 1 hiris pisang sebagai hiasan dan kukus selama 10 minit lagi.

Wednesday, July 18, 2012

RAINBOW CAKE

RAINBOW CAKE .............untuk birthday anak


RESEPI KEK PELANGI
Bahan-bahan ( 1 biji kek )

250 gm butter
1 ½ cwn gula kastor
5 biji telur gred A
3 cwn gm tepung 
4 sudu kecil baking powder
1 ½ cwn ssu segar@ssu cair
2 sudu kecil esen vanila
sedikit pewarna merah, hijau, kuning biru dan ungu

Cara-cara
Gris acuan bulat . panaskan ketuhar 180c.
Pukul mentega + gula dgn kelajuan sederhana hingga kembang dan putih.
Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
Masukkan tepung yang diayak sedikit2 sambil dikacau dan masukkan susu + esen vanila. Gaul rata.
Bahagikan adunan kpd 6 bahagian, Warnakan merah, hijau, kuning biru dan ungu.
Bakar pada saiz Loyang yg sama..setiap adunan bakar selama 10 minit..atau hga masak..
-Fresh Cream secukupnya…
-Filling-creamcheese 1 cwn+butter ½ cwn,pukul hingga sebati.Sapukan setiap lapisan kek .

Untuk Butter cream

bhn-bhnnya:-

2 cawan krimwell
1 cawan mentega
450 gm icing sugar
1 s/k vanilla
1/2 cawan susu segar
pewarna (jika nk colorkan)

Cara-cara:_
1. Satukan krimwell dan mentega. Putar dgn kelajuan
tinggi hingga gebu dan bertukar warna putih.
2. Tambah gula icing sedikit demi sedikit dan putar lagi.
3. Tambah esen vanila dan putar lagi.
4. Tambah susu segar sedikit demi sedikit hingga habis.
Pastikan gula icing benar2 telah sebati dgn adunan .
5. Setelah itu boleh lah dihiaskan kek tersebut mengikut
selera masing-masing.RAINBOW CAKE .............untuk birthday anak


RESEPI KEK PELANGI

Bahan-bahan ( 1 biji kek )

250 gm butter
1 ½ cwn gula kastor
5 biji telur gred A
3 cwn gm tepung
4 sudu kecil baking powder
1 ½ cwn ssu segar@ssu cair
2 sudu kecil esen vanila
sedikit pewarna merah, hijau, kuning biru dan ungu

Cara-cara
Gris acuan bulat . panaskan ketuhar 180c.
Pukul mentega + gula dgn kelajuan sederhana hingga kembang dan putih.
Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
Masukkan tepung yang diayak sedikit2 sambil dikacau dan masukkan susu + esen vanila. Gaul rata.
Bahagikan adunan kpd 6 bahagian, Warnakan merah, hijau, kuning biru dan ungu.
Bakar pada saiz Loyang yg sama..setiap adunan bakar selama 10 minit..atau hga masak..
-Fresh Cream secukupnya…
-Filling-creamcheese 1 cwn+butter ½ cwn,pukul hingga sebati.Sapukan setiap lapisan kek .

Untuk Butter cream

bhn-bhnnya:-


RAINBOW CAKE .............untuk birthday anak


RESEPI KEK PELANGI
Bahan-bahan ( 1 biji kek )

250 gm butter
1 ½ cwn gula kastor
5 biji telur gred A
3 cwn gm tepung 
4 sudu kecil baking powder
1 ½ cwn ssu segar@ssu cair
2 sudu kecil esen vanila
sedikit pewarna merah, hijau, kuning biru dan ungu

Cara-cara
Gris acuan bulat . panaskan ketuhar 180c.
Pukul mentega + gula dgn kelajuan sederhana hingga kembang dan putih.
Perlahankan kelajuan dan masukkan telur sebiji2 dan pukul sebati.
Masukkan tepung yang diayak sedikit2 sambil dikacau dan masukkan susu + esen vanila. Gaul rata.
Bahagikan adunan kpd 6 bahagian, Warnakan merah, hijau, kuning biru dan ungu.
Bakar pada saiz Loyang yg sama..setiap adunan bakar selama 10 minit..atau hga masak..
-Fresh Cream secukupnya…
-Filling-creamcheese 1 cwn+butter ½ cwn,pukul hingga sebati.Sapukan setiap lapisan kek .

Untuk Butter cream

bhn-bhnnya:-

2 cawan krimwell
1 cawan mentega
450 gm icing sugar
1 s/k vanilla
1/2 cawan susu segar
pewarna (jika nk colorkan)

Cara-cara:_
1. Satukan krimwell dan mentega. Putar dgn kelajuan
tinggi hingga gebu dan bertukar warna putih.
2. Tambah gula icing sedikit demi sedikit dan putar lagi.
3. Tambah esen vanila dan putar lagi.
4. Tambah susu segar sedikit demi sedikit hingga habis.
Pastikan gula icing benar2 telah sebati dgn adunan .
5. Setelah itu boleh lah dihiaskan kek tersebut mengikut
selera masing-masing.

2 cawan krimwell
1 cawan mentega
450 gm icing sugar
1 s/k vanilla
1/2 cawan susu segar
pewarna (jika nk colorkan)

Cara-cara:_
1. Satukan krimwell dan mentega. Putar dgn kelajuan
tinggi hingga gebu dan bertukar warna putih.
2. Tambah gula icing sedikit demi sedikit dan putar lagi.
3. Tambah esen vanila dan putar lagi.
4. Tambah susu segar sedikit demi sedikit hingga habis.
Pastikan gula icing benar2 telah sebati dgn adunan .
5. Setelah itu boleh lah dihiaskan kek tersebut mengikut
selera masing-masing.

LAPIS NYONYA

9/7/2012
LAPIS NYONYA - Rohana Sulaiman

Bahan
300 gm tpg beras 
300gm tpg sagu
650 gm gula pasir
2500 ml santan
25 helai daun pandan
Pewarna kegemaran
Sadikit garam

Cara
Gula, daun pandan dan 1500ml santan di masak sampai mendidih dan sejokkan.
Tepung beras dan tpg sagu di kacau dng 1000ml santan. Kacau rata2.
Apabila gula tadibsejuk masukkan ke dlm adunan tpg tadi dan di kacau rata2 jangan sampai bergentel. Kalau ada boleh lah di tapis. 
Bahagi kepada 2 atau tiga bahagian dan bubuh pewarna yg di gemari... Kukus selapis2  - Rohana Sulaiman‎9/7/2012
LAPIS NYONYA - Rohana Sulaiman

Bahan
300 gm tpg beras
300gm tpg sagu
650 gm gula pasir
2500 ml santan
25 helai daun pandan
Pewarna kegemaran
Sadikit garam


Cara
Gula, daun pandan dan 1500ml santan di masak sampai mendidih dan sejokkan.
Tepung beras dan tpg sagu di kacau dng 1000ml santan. Kacau rata2.
Apabila gula tadibsejuk masukkan ke dlm adunan tpg tadi dan di kacau rata2 jangan sampai bergentel. Kalau ada boleh lah di tapis.
Bahagi kepada 2 atau tiga bahagian dan bubuh pewarna yg di gemari... Kukus selapis2 - Rohana Sulaiman

COCONUT BLOSOM

‎13/7/2012 - Projek petang tadi...

COCONUT BLOSOM
(Resepi dari Nor Aini Mohd Amin)

Bahan
250 gm tepung naik sendiri
150 gm gula halus
3 biji telur
1 kotak kecil santan
1 sudu makan ovalette
sedikit jus pandan
pewarna hijau
paper cup

Cara2:
Satukan semua bahan2 d atas hingga menjadi 1 adunan yg lembut.

Bahan2 utk intinya:
Kelapa parut putih
Daun pandan
Gula melaka
Sedikit air

Semua bahan2 ni d masak sehingga kering.

Cara2 membuatnya:
Masukkan sedikit adunan td kedim paper cup dan bubuhkan intinya dan d tutupi lg dgn adunan td. kukus selama 15 atau 20 minit.
(Sy bubuh chocolate chip, inti nenas dan inti kelapa ... hmmm sedap)

Ikan Bilis Goreng Tempoyak Bersama Cili Padi

Ari nie try masak menu Ikan Bilis Goreng Tempoyak Bersama Cili Padi..
emm..sedap sgt2 mkn ngan nasik panas2...jom try..

BAHAN-BAHAN
Ikan bilis
1/2 biji bawang besar-hiris
2 ulas bawang putih-hiris
2 biji cili padi-tumbuk pakai lesung batu
sedikit tempoyak
minyak untuk menggoreng


CARA BUAT
Goreng dulu ikan bilis.
Dah siap goreng ketepikan dulu,kasi sejuk dulu.
Kemudia gunakan minyak yang sama untuk goreng ikan bilis untuk menumis bawang besar dan bawang putih.
Dah agak-agak garing sikit masukkan pulak cili padi yang dah ditumbuk.
Kacau sampai garing.
Bila dah garing masukkan pula tempoyak.
Goreng dalam 1-2 minit dengan api yang perlahan.
Tutup api...sejukkan dulu.
Bila ikan bilis goreng dan tempoyak tadi dah sejuk...baru campur kedua-dua bahan tadi (kalau tak nanti ikan bilis lemau)
Tadaa...dah siap...

Light butter cake

http://mybakingworkshop.blogspot.com/2012/07/light-butter-cake.html

Light butter cake

195g tepung superfine, diayak
1 1/2 sk baking powder, diayak
1/2 sk garam (tak perlu jika guna salted butter)
170g butter
200g gula kaster (saya kurangkan kpd 180g)

1 biji telur gred A
1 biji kuning telur gred A
12 sb (180ml) susu segar

Penyediaan: Panaskan oven pada suhu 175C. Griskan & alaskan loyang bersaiz 8" dengan baking paper.

Cara2:
1. Pukul butter & gula hingga kembang.

2. Masukkan telur satu persatu. Pukul lagi.

3. Kemudian, perlahankan mixer, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar. Pukul hingga sebati.

4. Tuang adunan kek kedalam loyang yang telah disediakan. Bakar selama 40 minit.

5. Bila kek sudah masak, rehatkan 5 minit baru keluarkan dari acuan. Sejukkan kek sepenuhnya baru dipotong.

MARBLE NUTELLA CAKE

‎12/7/2012
Projek pd 30/6/2011 -
MARBLE NUTELLA CAKE - Rohana Sulaiman

Bahan
200 gm tpg self raising
250 gm butter
200gm gula caster
5 biji telur
1/2 sdt ovalette
2-3 tbs serbuk cocoa / nutella
2 sdm susu pekat
1 sdt vanilla essence
nuttella utk disapu

Cara
1 Pukul puteh telur sampai kembang dan ringan. Ketepikan.
2 Di dlm mangkuk lain pukul butter dan susu pekat.
3 Kemudian masukkan gula. Pukul sampai gula larut dan ringan.
4 Kemudian masukkan ovalette dan pukul lagi.
5 Masukkan kuning telur satu persatu sambil di pukul dng mixer.
6 Ayak tepung dan baking powder, kemudian masukkan sadikit2 ke dlm adunan butter.
7 Teruskan memukul dng kelajuan yg perlahan takut nnti tpg berterbangan.
8 Ulangi process sampai tpg habis.
9 Masukkan puteh telur ke dlm adunan ini dan gaul rata dng sudu saja.
10 Bahagi dua adunan ini .. Satu bahagian di bbh koko yg sudah diayak dan bancuh rata atau pun Nutella.
11 Lagi satu bahagian dibiarkan plain dan masukkan esen vanila.
12 Alas loyang dng kertas yg sudah di minyakkan.
13 Bubuh adunan secara berselang seli utk mendapatkan corak marble.
14 Masukkan kedlm oven dan bakar 40- 45minit dng suhu kepanasan 160'c
15 Sejukkan dan kek di belah dua lalu di sapu dng Nutella dan lekatkan balik

SELAMAT MENCUBA

KEREPEK CRABSTICK

‎12/7/2012
Botol tinggi guna campuran tepung 1 dan botol rendah guna campuran tepung 2

KEREPEK CRABSTICK - cara sy Rohana Sulaiman

Crabstick - ikut suka
1) tepung beras + tpg jagung sikit + garam
2) tepung goreng ayam Bestari perasa pedas + tpg sagu/tpg jagung sikit
daun kari

Cara
Crabstick di siat2 tipis. Taburkan dng campuran tepung 1 atau 2. Gaul rata. Goreng dlm minyak yg panas dan masukkan daun kari. Bila sudah garing dan minyak tiada berbuih.. angkat dan toskan. Sejukkan baru masukkan dlm botol.

Murtabak mini

Murtabak mini

1/2 kg tepung gandum (krg pon xape sbb doh kecil2 jadi bnyak)
air/secubit garam
2sudu susu pekat
* bancuh bhn di atas menjadi doh. Buat doh kecil2 dan salut majerin.. Siap sumer siram dgn minyak.. Biar kan 2-3jam (mcm buat roti canai tu)

inti

3biji kentang/1biji lobak (sagat)
lada putih (ikut kepedasan)
2labu bwg besar (potong dadu) sedikit kiub ayam
isi ayam

tumis sumer bahan di atas hngga msk (mcm buat inti karipap)
ambik doh tadi canai kan isi gan inti n msk atas kuali leper.

ayam goreng rempah

‎~~ masak hari ahad hari tu tak sempat nak upload ~~

~~ ayam goreng rempah ~~

BHNNYA

seekor ayam>potong ikut sendiri
3 sudu teh jintan manis
3 sudu teh jintan putih
3 sudu trh ketumbar
sedikit cili blend .klu nk letak

kunyit serbuk dan garam
tepung jagung utk golek pd ayam

CARANYA

basuh ayam pastu bubuh bhn rempah td (bhn tu di blend kering) letak cili blend ...serbuk kunyit dan garam perah lebih kurang 1jam..atau semlman lg sedap...panaskan minyak sebelum letak ayam dlm kuali golek dulu pd tpg jagung...baru goreng...

LEPAT PISANG

‎~dah lama tak buat lepat pisang gara-gara daun pisang tkada kena beli..so hari itu balik kampong terus amik jerk..aku teringin sangat nak makan ..kuih lama jugak yang tak jemu makan..~

~BHNNYA~

~pisang ikut sukatan sendiri (yg nie sy guna pisang awak)
~gula ikut rasa
~tepung gandum
~garam dan air sikit
~daun pisang secukupnya
~sedikit kelapa putih di gaul garam bubuh dlm bancuhan
~sukatannya sy agak-agak jerk

~CARANYA

~pisang di lecek halus,bubuh tpg,gula,garam dan air sikit..di gaul sampai sebati..sudukan anggaran 3/4 sudu besar adunan di atas daun pisang,bubuh kelapa sekali..lipat dengan kemas...kukus dalam 20 minit hingga masak..

SAMBAL UDANG GORENG ASAM

Zarin Hashim
‎~SAMBAL UDANG GORENG ASAM~

1/2 kg udang
4 ulas bawang merah (ditumbuk)
2 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia (ditumbuk)
1 batang serai (dititik)
sedikit belacan (ditumbuk)
2 senduk cili mesin
4 helai daun limau
air asam secukupnya

~caranya~

~Tumis semua bahan yg ditumbuk & dititik termasuk cili mesin sehingga garing'
~ masukkan air asam , garam & aji secukup rasa. biarkan mendidih
~masukkan udang dan diarkan kuah menjadi sederhana pekat.
~sedia untuk dihidang

Fried Black Pepper Prawns with capsicum

Fried Black Pepper Prawns with capsicum. Udang Goreng Lada Hitam bersam cili bol. Bon Appetit.

Bahan2nya

500gm Udang Segar (Tiger Prawns) - dibersihkan.

1 biji bawang besar - dihiris
1 biji bawang besar - dikisar
2 ulas bawang putih ditumbuk lumat
1 biji cili bol (capsicum) - dipotong dadu
2 sudu besar biji lada hitam - ditumbuk lumat
1/2 sudu teh biji ketumbar - ditumbuk lumat
1/2 inch halia - ditumbuk lumat
1 tangkai - daun ketumbar - di potong kasar
Garam & gula secukup rasa
4 sudu besar Minyak Canola untuk di goreng

Cara2nya
Panaskan minyak di kuali, masukan rempah yang di tumbuk lumat, bawang kisar. Bila aroma rempah mula bangkit masukan Udangnya. Gaulkan hingga sebati.
Letakan garam & gula dan taburkan daun ketumbar di dalam. Minyak kauhnya biarlah manis sedikit. Masukan Cili Bol (Capsicum) yang di potong dadu.Gaulkan untuk 5 mins. Udang sudah masak bila kulit nya berwarna merah. Sajikan panas2 bersama nasi putih.

Bee Hoon with Meatball Soup.

Bee Hoon with Meatball Soup. Bon Appetit.

Bahan2nya

1 paket Bebola daging
1 paket Been Hoon
Sedikit Taugeh
1 inch halia, di hiris2
2 ulas bawang putih,di hiris2
1 biji bawang besar, potong dadu
1 kantum(sache) sop ekor atau Rempah sup daging

Daun Sop & Bawang goreng
Kicap manis & chili padi
1 kuib knorr ayam

Cara2nya.
Rendam Bee Hoon sampai lembut & ditoskan.Panaska minyak dan
goreng bawang besar, bawang putih & halia. Masukan rempah daging sop/atau
1 batang kayu manis, 4 biji buah pelaga. Goreng sampai bawang besar lembut
dan wangi. Tuangkan air secukup untuk kuah nya. Masukkan Bebola daging and sedikit bawang goreng. Masukkan garam dan 1 kuib knorr ayam. Masukkan
daun sup & bawang goreng, rasa kuahnya. Bebola daging akan timbul bila ia sudah masak. Panaskan air di periuk yang lain bila air nya mendidih ambil Bee Hoon dan taugeh, chelohkan sementara dan tos. Sajikan Bee Hoon sedikit
bebola, dan semangkok kuah sop. Kicap manis dengan chilli api yang di cinnchang sebagai sos-nya.

MEE UDANG

‎10/7/2012
MEE UDANG - Rohana Sulaiman

Bahan-bahan:
1 kg mee kuning
500 gm udang jenis besar
cili kisar ikut selera
3 sdm sos tiram
3 sdm sos tomato
3 sdm sos cili
keledek direbus dan kisar halus untuk memekatkan kuah
taugeh secukupnya
sawi secukupnya
kobis hiris
daun bawang
bawang goreng
garam
gula secukup rasa
air limau nipis/asam keping

Bahan2 kisar:
4 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1/2 sdt udang kering
1 inci halia

Cara Penyediaannya:
Tanggalkan kepala udang dan rebus. Kisar dan tapis dan masukkan udang tanpa kulit dan biarkan masak. Keluarkan udang dan Ketepikan air rebusan ini.
Panaskan minyak dan tumis cili kisar sehingga garing.
Kemudian masukkan bahan2 kisar lain dan tumis lagi sehingga garing.
Masukkan air rebusan udang dan renihkan sehingga mendidih.
Kemudian masukkan pula sos tomato, sos cili, sos tiram dan air limau nipis/asam keping.
Kacau rata dan renihkan lagi kuah.
Masukkan keledek yang telah di kisar halus untuk dan jangan lupa garam dan gula sacukup rasa. Renihkan kuah sahingga pekat sikit je.

Cara saya:
Sediakan kuali dan sendukkan kuah udang sacukupnya. Kemudian masukkan sawi dan kobis. Bila sayur dah masak masukkan mee, taugeh dan udang. Sendukkan ke dalam mangkuk dan taburkan daun bawang dan bawang goreng serta cili jeruk. Letakkan beberapa hiris tomato. Hidangkan panas2.

Udang Goreng Kunyit. .

Udang Goreng Kunyit. Fried Tumeric Prawns. Bon Appetit.

Bahan2nya
500gm Udang segar - dipotong hujung kepala & ekornya
1 biji bawang besar di hiris
1 chili hijau - di hiris
1 chili merah - di hiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 sudu teh serbuk kunyit
1 biji lemon - ambil jusnya atau air assam 1/2 mangkuk
2 sudu besar bawang goreng
1 biji buah tomato, dipotong empat.
Garam & gula secukup rasa
Minyak untuk memasak - 2 sudu besar

Daum Ketumbar sebagai hiasan.

Cara2nya
Panaskan minyak di kauli. Masukkan bahan yang sudah di hiris. Bila bawang mula layu masukan udang, gaulkan udang supaya sebati. Taburkan serbuk kunyit, garam dan gula. Rasa kuahnya. Masukkan air assam / jus lemon dengan sedikit air. Kuahnya mesti, massam & manis. Gaulkan kemudian rasa ikut cita rasa. Angkat Udang dan sajikan dengan daun ketumbar. Masakan nya tidak sampai 15mins.

PINDANG IKAN PATIN

PINDANG IKAN PATIN : Bahan2 spt bawang merah, halia, sedikit lengkuas, kunyit hidup, cili api dan cili hidup dikisar bersama sedikit belacan. Ketuk serai. Carik2kan daun kunyit. Asam gelugur atau nenas dan daun kesum (jika ada). Masukkan kesemua bahan2 yg disebutkan tadi kedalam periuk, masukkan air dan garam. Masak dan biar hingga mendidih baru masukkan ikan dan tomato. Kacau hingga ikan masak...bolehlah dihidang (masakan ni sedap kalau cukup garam dan asamnya)

SINGGANG DAGING

SINGGANG DAGING (RESIPI IHSAN DARI SIS DI GROUP) : Daging dibersihkan dan dipotong. Bawang merah dihiris, 2 ulas bawang putih dihiris, 2 inci halia dimayang, serai diketuk, 2 inci lengkuas diketuk, 1 sudu besar ketumbar ditumbuk utk pecah sahaja, sedikit cili kering dibuang biji dan dibersihkan, asam keping, sedikit belacan, garam dan serbuk perasa jika suka (boleh diganti dengan sedikit gula melaka). Masukkan kesemua bahan2 ini kedalam periuk bersama daging dan bubuh air bergantung pada banyaknya daging....masak diatas api hingga daging empuk

BISKUT OREN

‎...taraaaa!!!!!dh siap pun biskut oren..enakk rasanyeeee!!!!!

~~BISKUT OREN~~

bahan2 A:
250g butter/marjerin
130g gula kastor
1 biji kuning telor
1 s/k esen vanila
1 s/m pewarna oren
2 s/m oren sunquik
coklat chip secukupnya untuk hiasan

bahan2 B diayak:
300g tepung gandum
5g tepung naik sendiri
50g tepung jagung
50g tepung kastard

cara2nya:
pukul semua bahan2 A kecuali coklat chip sehingga sebati dan kembang.
masukan pula bahan2 B gaul bersama sehingga menjadi doh lembut.
terap adunan dalam dulang pembakar dan hiaskan ia dengan coklat chip
 

JELLY KELAPA

‎~~udah tak sabar nak tunggu beku ~~

~~jelly kelapa~~

BHNNYA

1 paket agar2 serbuk (10gm)
2.6 liter air kelapa ~ guna air dr 3 bj kelapa muda~sukatan ikut pengelangan tangan
isi kelapa muda ~ boleh kaup guna sudu atau sagat
11 sudu besar gula ~ terpulang pd citarasa masing2
3 helai daun pandan

CARANYA


Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda. Padamkan api.
Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yg disukai.
Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.
# sekiranya air kelapa muda tidak mencukupi, bolehlah ditambah dgn air biasa untuk mencukupkan sukatan 2.6 liter.

*resepi dr sumber internet*
 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...